Kymenlaakson hyvinvointialueella suunnitellaan tulevaisuuden palvelurakennetta ja palveluverkkoa. Palveluverkkoa tarkastellaan tällä hetkellä asiakastarpeen, asukaskeskittymien ja digitaalisten mahdollisuuksien näkökulmasta. Keräämme kyselyllä kymenlaaksolaisten näkemyksiä, jotta voimme arvioida ennakolta suunnitelmien vaikutuksia. Palvelurakennetta ja -verkkoa kehitetään tuottavuuden parantamiseksi ja vastaamaan väestön palveluntarvetta.
Palveluverkkokysely kymenlaaksolaisille on auki 15.-24.11.2023 kello 15. Kyselyyn vastaaminen vie aikaa arviolta noin 4–6 min. Vastauksia ei yhdistetä yksittäiseen vastaajaan.
Vastaa tuottavuusohjelman palveluverkkokyselyyn
- Palveluverkkoa on suunniteltu kokonaisuutena, jossa palvelujen toimipisteiden määrää ja sijainteja suunnitellaan suhteessa tulevaisuuden palvelukanaviin, tuotantotapoihin ja palvelutarpeeseen, palvelurakenne ja palveluverkkouudistusta johtava integraatiopalvelujohtaja Heli Kainulainen sanoo.
- Etä- ja digitaalisilla lähipalveluilla tarkoitetaan mahdollisuutta hoitaa osaa palvelupolusta tai koko palvelupolku sähköisissä kanavissa, kuten puhelimella, chatilla, videoneuvottelulla tai sovelluksessa. Tulevaisuudessa työskentelemme edelleen myös fyysisen kohtaamisen yksiköissä, Kainulainen sanoo.
Aluevaltuusto hyväksyi kesäkuussa 2023 Kymenlaakson hyvinvointialueen tuottavuusohjelman, jonka avulla toteutetaan hyvinvointialueen strategiaa, palvelustrategiaa, järjestämissuunnitelmaa ja pelastustoimen palvelutasopäätöstä. Tuottavuusohjelmalla haetaan ratkaisuja, joilla voidaan varmistaa riittävä rahoitus kymenlaaksolaisten palveluille myös tulevaisuudessa.