Jaalassa kokoonnuttiin korva tarkkana kuuntelemaan Kuluttajaliiton juristin Julia Lumijärven luennolle potilaan oikeuksista. Tiesitkö, että sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaana sinulla on oikeus hakea asiakasmaksujen alentamista, jos taloutesi joutuu liian tiukoille?
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) annetun lain 11 § mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteutumista. Asiakasmaksun alentaminen on aina ensisijainen toimeentulotukeen nähden.
- Tämä säädös ei aina ole tunnettu asiakkaiden tai viranhaltijoiden keskuudessa, Julia Lumijärvi totesi. Hänen mukaansa vuosittain on ulosotossa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja puoli miljoonaa kappaletta ja tähän pitää saada muutos.
Potilaan oikeuksia ovat mm. itsemääräämisoikeus, tiedonsaantioikeus ja vaatimus siitä, että potilasasiakirjoihin merkitään tarpeelliset ja laajuudeltaan riittävät tiedot selkeästi ja ymmärrettävästi.
- Lääkärislangi ei ole oikea tapa kirjata tiedot potilasasiakirjoihin, Lumijärvi painotti.
Hoitotakuu tiukentuu syyskuussa
Syyskuun alusta kuluvana vuonna hoitotakuun määräykset tiukentuvat. Hoidon tarve on arvioitava saman päivän aikana, kun potilas ottaa yhteyttä terveydenhoidon yksikköön. Hyvinvointialueen on myös arvioitava, pystyykö se tuottamaan tarvittavan hoidon määräajassa omana toimintana, vai joudutaanko turvautumaan ostopalveluun yksityiseltä sektorilta.
Terveyskeskuslääkärin vastaanotolle on päästävä 14 vuorokauden sisällä yhteydenotosta ja hammashoitoon neljän (4) kuukauden sisällä yhteydenotosta.
Potilaalla on mahdollisuus valita terveysasema, jolla hän haluaa hoidon toteutettavan. Valittuun terveysasemaan on sitouduttava vuodeksi eteenpäin. Potilaalla on myös oikeus valita erikoissairaanhoidon yksikkö kiireetöntä hoitoa varten yhdessä hoitavan lääkärin kanssa. Tämä valinta on lähetekohtainen.
Kiireellistä hoitoa on annettava potilaalle asuinpaikasta riippumatta, esimerkiksi mökkikunnassa äkillistä hoitoa vaativassa tapauksessa.
Julia Lumijärvi muistutti myös hoitotahdon ja edunvalvontavaltuutuksen tärkeydestä.
Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ja maksutonta potilasoikeusneuvontaa maanantaisin 9-11 ja 13-15 numerossa 09 454 22 150.
Luentoillan järjestivät Pohjois-Kymen kuluttajayhdistys ja Jaalan kirkonkylän kyläyhdistys.
Onhan tuo todella pitkä aika 14 vrk. Jos potilaalla on vaikkapa sydämessä vikaa, mutta ei osaa arvata sitä oireiden syyksi niin potilas voi vaikka kuolla ennenkuin pääsee lääkäriin.
Tuossa on ratkaisevaa siis hoidon tarpeen arviointi. Jos siinä erehtyy, seuraukset voi olla kohtalokkaat.