Kiinnostavatko Nato-markkinat? Jos mielessä on käynyt tarjota tuotetta tai palvelua, kannattaa ottaa yhteyttä jaalalaiseen Teemu Anttilaan, tai hänen johtamaansa Finnish Operations Centeriin. Toimitusjohtaja Anttila operoi Karijärven rannalta käsin.

Reilun vuoden kuluttua Suomen Natoon liittymisen jälkeen, heinäkuussa 2024 syntyi FOC, kotipaikkanaan Tampere. Postiosoite yrityksellä on myös Jaalassa, jossa Teemu Anttila on asunut kymmenisen vuotta. Juuret ovat täällä ja toimitusjohtaja isännöi sukutilaa Ansalahdessa.

Tähdet olivat kohdallaan entisellä aktiiviupseerilla ja vankan kokemuksen puolustus- ja tietotekniikka-alalta omaavalla Anttilalla, kun Suomessa heräiltiin ajatukseen, että Nato-organisaatiossa voidaan haluta myös suomalaista osaamista ja palveluita. Toisen yrityksen perustajajäsenen, Harri Kulmalan kanssa lyötiin ajatukset yhteen. Kulmalalla on yli 25 vuoden kokemus yritysten kasvun, kansainvälistymisen ja teknologiavetoisten innovaatioiden edistämisestä. Nyt FOC-yritys porskuttaa kovassa nosteessa tarjoten apuaan eri alojen yrityksille matkalla Nato-toimittajaksi. FOC lienee tällä hetkellä ainoa laatuaan Suomessa.

Juuret Jaalassa

- Isän suku on täältä lähtöisin ja sukulaisia asuu paljon Jaalassa. Sitä kautta Jaala ja Kouvola olleet vahvasti mukana elämässä. Sitten kun ura vei puolustushallintoon, Vekaranjärvi oli myös vahvasti kuvassa. Kovasti yritti maailma ja Helsinki houkutella mutta aina on palattu näille kulmille, Teemu Anttila kertoo.

- Vanhemmat asuvat Heinolassa. Suunnilleen sama matka on kotoa sinne tai Jaalan kirkolle. Nytkin kävin postista Jaalasta hakemassa tavaraa, hän sanoo.

- Kesällä tulee käytyä Aurantolassa itse tai lasten kanssa veneellä. Kalastus on ikävä kyllä jäänyt kiireiden takia viime vuosina, Anttila toteaa.

Nykyinen perhe asuu toistaiseksi Tampereella, lapset aikaisemmasta liitosta Kouvolassa. Näin ollen lapsia ei tarvitse harrastuksiin kuljetella Ansalahdesta.

Teemu Anttila esitteli Natoon rekisteröityjen suomalaisten yritysten lukumääriä Business Kouvola-tapahtumassa. Syyskuussa Kouvolan alueella rekisteröityneitä yrityksiä oli 15. Jaalasta mukaan oli merkitty yksi yritys, joka on Teemu Anttilan oma Finnish Operations Center.

 

Kannonnokasta kabinetteihin

Eri puolilla maata ja maailmaa Teemu Anttila kolusi puolustushallinnon palveluksessa 25 vuotta.

- Milloin maastopuvussa, milloin muunlaisissa puvuissa, kannonnokasta kabinetteihin, hän kuvailee tehtäviään. Viimeiset nelisen vuotta ennen oman yrityksen perustamista kuluivat johtaessa puolustusliiketoimintaa pohjoismaisessa ICT-konsernissa.

Tultiin vuoteen 2024.

- Suomi oli ollut vuoden verran Natossa ja olin puhumassa eräässä ICT-alan konferenssissa, puheenvuoroni käsitteli sitä, miten yritys tai organisaatio asioi Naton kanssa. Yritysten edustajia tuli jonossa pyytämään: tule Teemu meidän johtoryhmään kertomaan näistä asioista. Silloin Harri Kulmala (toinen FOC:n perustajista) tuli sanomaan, että nyt olisi paikka pistää yritys pystyyn, Anttila kuvailee Finnish Operations Centerin syntyä.

 

Yritysten apuna puolustusmarkkinoille

Imua uudelle yritystoiminnalle tuntuu olevan. Puhujapyyntöjä tulee. Teemu Anttila oli kertomassa aiheesta mm. Business Kouvola -tapahtumassa syyskuussa. Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Tampereella hän on puhujana 24.10. yhdessä Harri Kulmalan kanssa.

FOC:n ydintehtävä on auttaa suomalaisia ja Suomessa toimivia yrityksiä Natoon ja laajemminkin puolustusmarkkinaan Euroopassa.

Anttila on havainnut, että muissa maissa valtionhallinto on vahvasti tukemassa yrityksiä puolustusmarkkinan suuntaan. Meillä Suomessa hallinto ja yrityskenttä eivät toimi samalla tavalla yhdessä.

- Esimerkiksi Espanjassa tai Italiassa messuilla tai konferenssissa armeijan eversti saattaa olla yrityksen osastolla kertomassa miten tällä yrityksellä on paras tuote tai järjestelmä, Anttila valottaa.

Finnish Operations Centerillä on verkostossaan neuvonantajina useita entisiä aktiiviupseereita, joilla on monipuolista kokemusta puolustushallinnon eri aloilta ja kansainvälisistä tehtävistä.

 

Mitä Natolle voi tarjota?

Löytyykö vaikkapa jaalalaiselle pk-yritykselle Nato-markkinoita?

- Jos olisit vuosi sitten kysynyt toimialoja, mille löytyisi markkinoita, olisin vastannut jotain kyberturvallisuutta, digitalisaatioon liittyvää, huipputeknologiaa, elektroniikkaa... Nyt tänä vuonna kun muutama yritys on lähtenyt tarjoamaan, on nähty että esimerkiksi ylöjärveläinen Sukkamestarit Oy sai helmikuussa 750 000 sukkaparin tilauksen, suomalaisia merinovillasukkia!

- Pitää avoimesti katsoa, mitä siellä tarvitaan. Se voi olla villasukkia, taksipalveluita, logistiikkaa, cateringiä, elintarvikkeita ym. ym.

- Kansainväliset Nato-markkinat ovat rahalliselta arvoltaan yhtä suuret kuin Amazon-verkkokauppa, vuonna 2024 lähes 300 miljardia euroa. Nato-verkkokaupasta tekevät hankintoja muutkin kuin Nato jäsenmaat, mm. Japani ja Australia.

- Sitäkin tarkastellaan parhaillaan, että kun Nato-joukkoja tulee Suomeen harjoittelemaan, mistä he ostavat kaikki palvelut? Eivät he kaikkea tuo mukanaan, Anttila sanoo.

 

Nyt on iskun paikka

Teemu Anttilan mielestä nyt suomalaisten yritysten kannattaa olla hereillä ja tarjota osaamistaan ja tuotteitaan Natolle. Se ei kuitenkaan käy käden käänteessä, ensin pitää muutamat asiat laittaa kuntoon.

- Pitää olla oma yritystunnus (NCAGE) ja pitää kirjautua Nato-toimijaksi. Sen jälkeen pääsee mukaan heidän katalogeihinsa ja verkkokauppaan. FOC auttaa näissä asioissa, Anttila selvittää.

- Olen pannut merkille, että Suomi-brändi on hyvä edelleen ja talvisodan henki tunnetaan. Kun Suomi mainitaan kansainvälisissä yhteyksissä, se herättää tiettyä mielenkiintoa. Kestävän kehityksen ja eettisyyden teemat ovat nousussa myös tällä saralla, joten ne tuovat lisäarvoa tuotteille ja palveluille, Teemu Anttila vinkkaa.

https://www.finnishoperations.fi/

2 Responses

  1. Yleisnimet, kansallisuudet ja asukkaiden nimitykset, kuten ylöjärveläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
    Mutta kiva juttu joka tapauksessa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *