
Kimolan kanavan avaamisesta on kulunut viisi vuotta ja merkkipaalua juhlistettiin kanavalla 3. elokuuta. Kanavahankkeen vaiheita muistelivat ex-kansanedustaja Valto Koski ja ex-ministeri Jari Lindström. Kouvolan Kipparien puheenjohtaja Risto Kosonen korosti veneilyturvallisuuden merkitystä.
Ennen kuin Kimolan kanavahankkeeseen saatiin rahoitus, eduskunnassa toimi kanavatyöryhmä vuosikausia. Valto Koski oli ryhmän kärkivaikuttajia. Jari Lindströmin työministerikaudella viimein löydettiin valtion rahoitusta hankkeeseen 2/3 kustannusarviosta, joka oli 20,8 miljoonaa. Loppuosan rahoittivat Heinola, Iitti ja Kouvola. Kanava avattiin liikenteelle 3.8.2020.

- Olen ollut niin kauan mukana politiikassa, että tietysti ihmisillä on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta pitäisi kuitenkin yrittää pysyä totuudessa, Valto Koski kommentoi aika ajoin toistuvia kirjoituksia Kouvolan kaupungin Kimolan kanavaan sijoittamista rahasummista. - Olen täysin samaa mieltä: olkaa mitä mieltä haluatte, mutta tarkistakaa faktat ensin! Jari Lindström toteaa.
Valto Koskea on jäänyt harmittamaan vielä Liikenneviraston asettama ehto, että Kimolan kanava toteutetaan paikallishankkeena. - Kaikkien muiden vesiväylien käyttökustannukset menevät valtion varoista, mutta tämä nimettiin paikallisväyläksi eli Heinola, Iiti ja Kouvola joutuvat rahoittamaan käyttökustannukset. Tähän piti suostua, mutten valtion rahaa ei olisi saatu, Koski sanoo.
Hänen mukaansa vuoden 1995 kanavatyöryhmän perustamisen jälkeen jokaisen hallituksen ohjelmaan pyrittiin saamaan maininta Suomen sisävesiliikenteen tarpeellisuudesta. Se onnistui viimein Kataisen hallituksen ohjelmaan (2011-2014).
Jari Lindström muistelee vielä, että rahoituksen läpimenoon vaikutti se, että Kimolan kanava oli jollain tavalla poikkeuksellinen hanke, mitään vastaava ei ollut.
- Kanavan avautuminen on lisännyt mahdollisuuksia monipuoliselle vesiliikkumiselle, Kouvolassakin päästään käymään vesitse. Kuten Lindström tuolla puheessaan mainitsi, tässä on vielä markkinoinnin paikka, lisätään palveluja Kouvolan päässä. Jaala Areena on aivan loistava paikka, johon pitäisi päästä veneellä, Kouvolan Kipparien puheenjohtaja Risto Kosonen sanoo.
Varapuheenjohtaja Pekka Reposen mielestä laituri Pyhäjärven rantaan Jaalanlahdelle olisi ehdoton. - Se olisi seuraava vaihe, että se tehdään. On paljon muutakin, suurin osa ideoista joita oli esillä, on vielä toteuttamatta. Mutta ensisijaisesti tuo laituri pitäisi nyt tehdä, hän korostaa.
- Luontainen osa vesillä liikkumista on veneilyliivit ja että vene on kunnossa. Veneilyseurat ovat erinomainen paikka hankkia veneilyyn liittyvää osaamista. Järjestämme koulutusta kaikille halukkaille. Syyskuussa alkaa taas saaristolaivurikurssi Kouvolan kansalaisopistossa, Kipparien puheenjohtaja Risto Kosonen vinkkaa.
https://meripelastus.fi/heinola/
Veneilyopas3kanavaa: grafita.fi

